El joc ha estat sempre un canalitzador important de tots els aprenentatges, i d’una forma especial de l’aprenentatge lingüístic. S’aprèn a parlar jugant, i jugant s’aprofundeix en el domini del llenguatge. En el joc l’esforç esdevé imperceptible per al jugador perquè queda a bastament compensat pel plaer de jugar; però l’esforç hi és, i totes les facultats del jugador estan en tensió: la memòria, la precisió, la sincronia entre el moviment i la paraula, l’atenció, l’acceptació dels codis, la voluntat de participar...
Per això Edicions l’Àlber publica una col·lecció destinada a aprendre i aprofundir en diversos aspectes de la llengua per mitjà de jocs. Consta de tres blocs:
- Jocs de lèxic i expressió
- Jocs de consciència fonològica
- Jocs d’ortografia.
Cadascun dels tres blocs esmentats es composa de dos materials:
-Bloc de materials: Conté les cartes d’imatges, les etiquetes de les paraules, els taulers dels jocs, els daus per muntar i altres materials col·lectius. Cada peça va degudament identificada a fi de facilitar-ne la classificació. El relligat del volum és encolat per poder-ne arrencar els fulls fàcilment a fi de plastificar-los i retallar-ne les peces (dibuixos, etiquetes, taulers, daus, etc.) La impressió s’ha fet en paper estucat de 150 gr.
-Guia didàctica: Conté llistes exhaustives de tot el vocabulari treballat des de molts punts de vista (alfabètica, temàtica, inversa, etc.) a fi de facilitar la preparació d’altres activitats. Hi ha també les instruccions de funcionament de cadascun dels jocs (nombre de jugadors, objectius, materials necessaris, procediment del joc, observacions particulars) i un annex amb materials que han de ser fotocopiats per poder jugar a alguns jocs (cartrons del quinto, etc.). Finalment cal destacar un extens annex (d’unes 50 pàgines) d’activitats individuals de repàs i reforç fotocopiables per tal que les activitats col·lectives puguin ser represes a nivell individual.