Tots els colors de la llengua: un model per a la convivència basada en la llibertat i la solidaritat
Algunes notícies publicades a diversos diaris a finals del 2006 indiquen que la meitat dels alumnes de secundària no accepten els immigrants a classe.
Davant d’aquest fet alarmant, i per tal millorar la convivència a les aules, ajudar a integrar els nouvinguts a les escoles i eliminar perjudicis culturals dins els nostres centres, us proposem la lectura del llibre Tots els colors de la llengua. Aquest llibre recull el testimoni d’una quinzena de persones de països diferents, d’edats diverses i de classes socials distintes que han decidit acollir-se al programa Voluntaris per llengua.
El llibre Tots els colors de la llengua:
- Dóna a conèixer la realitat dels immigrants.
- Permet als alumnes posar-se a la pell dels protagonistes, sentir-se indentificats en alguns aspectes, comprendre situacions que abans no entenien o que ni tant sols s’havien plantejat…
- Els ensenya que la identitat no es pot limitar al lloc d’origen, sinó que pot ser múltiple, complexa i alhora enriquidora.
- Els serveix per adonar-se que comparteixen amb els nouvinguts més del que es pensen, els mateixos objectius: participar en la vida social, conèixer l’entorn, fer amics… també les mateixes preocupacions: la feina, els estudis…
- Mostra un model de convivència basat en els principis de la llibertat i la solidaritat.
- La llengua es presenta com un element essencial per a la integració cultural i social dels immigrants, els alumnes veuen que l’esforç d’aprendre una llengua i fer-la servir no ha de recaure solament en les persones que vénen a viure al nostre país, sinó que ha de ser entès com una tasca col•lectiva (de la qual ells formen part).
També es podria traslladar la idea que es planteja al llibre a l’entorn escolar. Per exemple, i parlant dels nivells d’ESO, la unió d’un alumne nouvingut amb un alumne autòcton ajudaria a la integració de l’alumnat nouvingut i a la millora de la convivència. A l’Educació Primària es podria fomentar la relació entre els pares dels alumnes autòctons i els pares dels alumnes nouvinguts que volen aprendre el català perquè es troben que, per exemple, no poden ajudar els seus fills amb els deures perquè no entenen la llengua.